Jak dieta wpływa na wygląd cery?

Dieta a wygląd skóry

Mówi się, że jesteś tym, co jesz. I jest w tym bardzo wiele prawdy. Sposób, w jaki się odżywiamy, ma ogromny wpływ na funkcjonowanie wszystkich układów organizmu, a także organów, w tym skóry. W jaki jednak sposób to, co jemy, wpływa na jej stan?

Co wpływa na wygląd skóry?

Zdrowy i piękny wygląd skóry uzależniony jest od wielu czynników. Prawidłowa pielęgnacja skóry oraz dieta są kluczowe dla jej kondycji. Pielęgnacja powinna być oparta na właściwym, codziennym oczyszczaniu jej, nawilżaniu oraz dostarczaniu skórze składników odżywczych, wspomagających jej regenerację. Nie bez znaczenia dla skóry są czynniki zewnętrzne, takie jak warunki pogodowe, suche powietrze, mróz czy ekspozycja na słońce. Większość negatywnych ich skutków można zniwelować odpowiednią pielęgnacją oraz zabiegami medycyny estetycznej. Wpływ na stan skóry ma także dieta. Bogata w cenne składniki odżywcze wpływa korzystnie na skórę. Jeśli jednak pełna jest produktów przetworzonych o niskiej jakości, skóra także odczuje ich obecność.

Woda – kluczowy składnik diety

Dla zachowania młodego wyglądu twarzy ważne jest utrzymanie jędrności skóry, a więc uniknięcie powstawania zmarszczek. Te zaś pojawiają się szybciej, gdy skóra nie jest odpowiednio nawilżona. To od nawilżenia w dużym stopniu zależy jej piękno. Nawilżenie skóry przebiega dwutorowo: z zewnątrz i od wewnątrz. Z zewnątrz zapewnia ją pielęgnacja z użyciem wysokiej jakości kremów nawilżających, serum i olejków. Niezwykle ważne jest jednak nawilżanie jej od wewnątrz poprzez spożywanie odpowiedniej ilości wody. Woda jest najważniejszym składnikiem, pozytywnie wpływającym na przebieg wielu procesów w organizmie. Odpowiada także za nawodnienie skóry, co wpływa na jej kondycję i wygląd.

Wytwarzanie kolagenu a dieta

Kolagen jest najważniejszym związkiem mającym wpływ na elastyczność skóry, a więc jej jędrność. Wraz z wiekiem organizm wytwarza coraz mniejsze ilości kolagenu, a zwalniający metabolizm sprawia, że dzieje się to także wolniej. Procesu tego nie da się zatrzymać, jednak można wpłynąć na poprawę przebiegu procesu syntezy kolagenu, poprzez dostarczanie organizmowi produktów spożywczych bogatych w witaminy A, C i E. Duże znaczenie ma zwłaszcza witamina C, która ma bezpośredni udział w tym procesie.

Produkty pogarszające stan skóry

Istnieje wiele produktów, które pogarszają kondycję skóry. Są to w większości substancje wysoko przetworzone, które zawierają szereg składników o negatywnym wpływie na zdrowie całego organizmu, w tym także skóry. Przykładem składników negatywnie wpływających na stan skóry są:

  • alkohol – produkt ten odwadnia organizm, w tym także skórę, która w przypadku niedoboru wody, nie jest dla organizmu priorytetowym organem, w którym utrzymuje on nawodnienie. Skutkiem jest szybkie wysuszenie skóry, która poddawana permanentnie działaniu alkoholu staje się bardziej wiotka, sucha i podatna na powstawanie zmarszczek.
  • tłuszcze – przede wszystkim zwierzęce. Nie tylko zwiększają poziom cholesterolu, ale także pogarszają wygląd skóry, czyniąc ją pozbawioną blasku i poszarzałą.
  • węglowodany – składniki te mają wpływ na procesy związane z produkcją kolagenu. Niestety wpływ ten jest niekorzystny. Duże ilości węglowodanów zmniejszają więc jędrność skóry.
  • konserwanty – konserwanty mają różnorodny, niekorzystny wpływ na skórę. Wysuszają ją, podrażniają, wywołują reakcje alergiczne.

Co jeść, aby mieć piękną cerę?

Zachowanie zdrowej skóry uzależnione jest w dużym stopniu od diety bogatej w różnorodne składniki odżywcze. Spożywanie żywności nieprzetworzonej, szczególnie różnorodnych warzyw jest niezwykle istotne dla skóry. Optymalnym sposobem na zdrową dietę jest stosowanie zaleceń określonych w aktualnej piramidzie żywienia, gdzie podstawą jest ruch, który obecnie także jest zaliczany, jako element diety, nieodłącznie związany z metabolizmem. Kolejny poziom piramidy żywieniowej to warzywa i owoce, bogate w witaminy i składniki odżywcze. Następny poziom piramidy stanowią produkty zbożowe, które należy spożywać w mniejszej ilości. Trzeci przed wierzchołkiem piramidy poziom zajmuje nabiał, który nie powinien w diecie występować zbyt często. Najmniej należy jeść mięsa oraz tłuszczu, który stanowi wierzchołek piramidy. Wybierając tłuszcze, warto sięgać po naturalne oleje roślinne, zamiast tłuszczy zwierzęcych.

Dieta ma ogromny wpływ na wygląd cery, o czym warto wiedzieć. Zdrowe odżywianie oddziałuje nie tylko na nią, ale na cały organizm, który lepiej funkcjonuje, gdy dostarcza się mu cennych składników odżywczych i nie szkodzi jedzeniem produktów pogarszających funkcjonowanie organizmu i stanowiących dla niego obciążenie.